CROW-CUR Aanbeveling 1\:17:\f0\f0
Ins\bectie en advies
civiele kunstwerken
CROW-CUR Aanbeveling 1\:17:\f0\f0 ? Ins\bectie e\:n advies civiele kunstwerken
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_CV.indd 1-3 18-09-20 09:02
Colofon
CROW-CUR Aanbeveling 117:\f0\f0
Ins\bectie en advies civiele kunstwerken
uitgave
CROW, Ede
artikelnummer
AA117:\f0\f0
vormgeving
In\bladi bv, Cuijk
\bod
Scanlaser bv, Zaandam
\broductie
CROW
bestellen
Deze uitgave is via de websho\b bij CROW te bestellen.
Zie voor de actuele verkoo\b\brijs www.crow.nl/sho\b
Over CROW
CROW bedenkt slimme en \braktische o\blossingen
voor vraagstukken over infrastructuur, o\benbare ruimte,
verkeer en vervoer in Nederland. Dat doen we samen
met externe \brofessionals die kennis met elkaar delen
en toe\basbaar maken voor de \braktijk.
CROW is een onafhankelijke kennisorganisatie zonder
winstoogmerk die investeert in kennis voor nu en in de
toekomst. Wij streven naar de beste o\blossingen voor
vraagstukken van beleid tot en met beheer in infrastructuur,
o\benbare ruimte, verkeer en vervoer en werk en veiligheid.
Bovendien zijn wij ex\berts o\b het gebied van aanbesteden
en contracteren.
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_CV.indd 4,6 18-09-20 09:02
CROW-CUR-aanbeveling 117:2\f2\f
Inspe\btie en advies \biviele kunstwerken
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 1 16-09-20 09:59
CROW
Po s t b u s 3 7, 6 7 10 B A Ede
Te \fefo o n (031 \b ) 69 5 3 0 0 E-mai\f k\fantenservice@crow.n\f
Website w w w.crow.n\f
September 2020
CR OW e n d e g e n e n d i e a a n d e ze p u b \f i c at i e h e b b e n m e e -
gewerkt, hebben de hierin opgenomen gegevens zorg -
vu\fdig verzame\fd naar de \faatste stand van wetenschap
e n te ch n i e k . D e s o n d a n k s k u n n e n e r o n j u i s t h e d e n i n d e ze pub\ficatie voorkomen. Gebruikers aanvaarden het risico
daarvan. CR OW s \f u it , m e d e te n b e h o e ve v a n d e g e n e n d i e a a n
deze pub\ficatie hebben meegewerkt, iedere aansprake -
\f i j k h e i d u it vo o r s ch a d e d i e m o cht vo o r t v \f o e i e n u it h et
gebruik van de gegevens.
D e i n h o u d v a n d e ze p u b \f i c at i e v a \ft o n d e r b e s ch e r m i n g
v a n d e a ute u r s wet . De auteursrechten berusten bij CROW.
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 2 16-09-20 09:59
Inspecties en advisering zijn van groot be\fang voor het beheer en onderhoud van vaste en
beweegbare kunstwerken. De reikwijdte van deze aanbeve\fing gaat verder dan die van kunstwer-
ke n; zij is o o k to e te p as se n o p ka d e m ure n , g e ote ch nisch e-, o eve r- e n an d e re co ns tr u c tie s . Ee n
systematische werkwijze is be\fangrijk, zeker a\fs er vee\f constructies beheerd moeten worden . Om
hierop in te spe\fen, heeft de CUR in 19\b5 een \feidraad 'Inspectie van bestaande betonconstructies'
uitgegeven. CUR-onderzoekcommissie B35 'Reparatie en bescherming van beton' heeft vervo\f -
gens vee\f onderzoek uitgevoerd en ervaring opgedaan. Het resu\ftaat daarvan is gebunde\fd in
CUR-aanbeve\fing 72 die betrekking heeft op betonconstructies in de operatione\fe fase en de
beheerfase. Aanbeve\fing 72 geeft procedures, rege\fs en eisen voor het inspecteren en onderzoe -
ken van schade en schadeprocessen aan betonconstructies en voor de daaropvo\fgende schade -
diagnose en -prognose. Advies over te nemen onderhoudsmaatrege\fen is geen onderdee\f van de
aanbeve\fing, evenmin a\fs advies over het uitvoeren van een vei\figheidsbeoorde\fing van construc -
ties met schade.
CUR-aanbeve\fing 72 werd vee\fvu\fdig voorgeschreven in aanbestedingen voor inspectie- en
onderzoekwerkzaamheden. Door het succes van de aanbeve\fing wordt deze ook vaak gebruikt
voor de beschrijving van inspecties en onderzoeken van andere materiaa\fsoorten dan beton.
Dit geeft vaak onduide\fijkheden bij opdrachtgevers en opdrachtnemers.
Hierdoor ontstond steeds meer de behoefte aan uniformiteit en eenduidigheid van inspectie en
advies bij centra\fe en decentra\fe overheden op het v\fak van:
te vo\fgen procedures;
rege\fs en eisen die geste\fd worden aan de diepgang van de werkzaamheden;
het doe\f en het minima\fe niveau van de rapportage.
Daaro m is CU R-aan b eve \fin g 7 2 a \f s ve r tre kp unt g e n o m e n o m uit te b re i d e n n aar e e n unifo rm e
beschrijving van inspecties en advisering over meerdere materiaa\fsoorten en kritieke onderde\fen.
Dit heeft geresu\fteerd in een a\fgemeen ge\fdende aanbeve\fing voor inspectie en advies van civie\f -
technische kunstwerken en de daarbij behorende specieke infrastructure\fe handboeken. In eer -
s te ins t antie vo o r ci v ie \fte ch nisch e (infr as tr u c ture \fe) co ns tr u c tie s . D e ze aan b eve \fin g kan o o k vo o r
constructies uit het bouwkundige en uti\fitaire vastgoed gebruikt worden. In 2015 is met CUR-aan-
beve\fing 117 aans\fuiting gevonden bij andere normen en richt\fijnen zoa\fs de NEN 2767 'Conditie -
meting'. Na 5 jaar is zij herzien en is deze voor\figgende, nieuwe CROW-CUR-aanbeve\fing 117 het
resu\ftaat.
O p dit m o m e nt zijn d e m e e s te ' H an db o e ke n insp e c tie' die b ij aa n b eve \fin g 1 17 h o re n , uitg e g eve n .
Bij geb\feken draagv\fak komen er ook Handboeken inspectie met andere materia\fen en kritieke
onderde\fen. Indien op een bepaa\fd v\fak reeds pub\fieke\fijk beschikbare kennisdocumenten en nor -
men bestaan, wordt hiernaar verwezen. De actue\fe status van de handboeken en temp\fates staat
o p d e we bsite van CROW.
Toekomstige ontwikke\fingen, zoa\fs verdere uitwerking van risicogestuurd inspecteren en inspectie
met automatische bee\fdopname met articië\fe inte\f\figentie (drones en/of robots), die de
CROW-commissie in samenspraak met het NVDO Inspectiep\fatform, opdrachtgevers, opdracht -
nemers en verenigingen voor ogen heeft, zijn bij het opste\f\fen van deze aanbeve\fing nog niet vo\f -
\fedig inzichte\fijk. Met name het opste\f\fen en afstemmen van de handboeken vergt vee\f tijd (zie ook
hoofdstuk 2).
Woord vooraf
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 3 16-09-20 09:59
Op het moment van verschijnen van deze aanbeve\fing was de
samenste\f\fing van C\bOW-commissie N1100 'Inspectie en advies
civie\ftechnische constructies' a\fs vo\fgt:
Marco Barendse, Gemeente Tiel
Ane de Boer, A n e d e B o e r Te ch n isch A d v ie s
Nico Booij, J \f B A d v ies
H ans te n B o o m , 10Tre e Pro \be c t s
Pau\f Copier, ARCADIS \federland BV
John van Dijk, Movares \federland BV
Marco Freijsen, RWS GPO
Jarit de Gijt, Gemeente Rotterdam
Joost van Gorkum, Concretix
Emi\fe Hoogterp, Weste nb e rg Co nsu lt B .V.
Martin de Jonker, SGS Intron BV
Kees Köh\fer, Provincie \foord-Brabant
Mark Lodema, \febest B.V. Ingenieursbureau
Frits van Loenen, ProRail
Sander Pooters, G e m e e nte A mste rdam , Ve rke e r e n O p e nb are Ru imte
Maurice Reusen, D e lt a Pi
Jan van V\fiet, Gemeente 's-Hertogenbosch
Eric Wa\ftje, Antea \federland
Jos Wesse\fs, CROW
Rapporteur: Maurice Reusen (D e lt a Pi)
De pub\ficatie van het handboek is moge\fijk gemaakt door nancië\fe
b ij dr a g e n va n RWS G P O e n FCK- C T.
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 4 16-09-20 09:59
1 Inleiding 7
2 Methodiek/opbouw aanbeveling 11
2.1 Samenhang 11
2.2 Methodiek 12
2.3 Inspectie- en adviescategorieën 13
2.4 Op weg naar risicogestuurde aanpak inspectie en advies 15
2.5 Uitvraag activiteiten 17
2.6 Voorbereiding activiteiten 1\b
2.7 Hoofdcategorie A: Activiteiten die iets verte\f\fen over gebruiksvei\figheid 19
2 . 7. 1 A 1 ? S ch o u w 19
2.\b Hoofdcategorie B: Activiteiten die iets verte\f\fen over de huidige toestand 20
2.\b.1 B1 ? Inve nt a ris atie 20
2.\b.2 B2 ? To e s t an dsinsp e c tie 22
2.\b.3 B3 ? Contractue\fe vooropname 24
2.\b.4 B4 ? Contractue\fe eindopname 25
2.\b.5 B5 ? Herste\fadvies 26
2.9 Hoofdcategorie C: Activiteiten die iets verte\f\fen over de toekomst 2\b
2.9.1 C1 ? Risicoana\fyse 2\b
2.9.2 C2 ? Meerjarenonderhoudsp\fanning en -budgetraming 29
2.9.3 C3 ? Constructieve beschouwing 30
2.9.4 C4 ? A n a \fyse re s t\feve nsdu ur 32
2.10 Hoofdcategorie D: Activiteiten die iets verte\f\fen over een aanvu\f\fende
informatiebehoefte 33
2.10.1 D1 ? Monstername en beproeving 33
2.10.2 D2 ? Verjnde nancië\fe onderbouwing 35
2.10.3 D3 ? Vericatieberekening 36
2.10.4 D 4 ? M o nito rin g 3\b
3 Voorbereiding en veiligheid 4\f
3.1 Voorbereiding uitvoering 40
3.2 Wijze van uit vo e rin g insp e c tie 40
3.3 Onderzoeksp\fan 41
3.4 Vei\figheid bij inspectiewerkzaamheden 41
3.4.1 Vei\figheid- en Gezondheidsp\fan Inspectie 41
3.4.2 Laatste minuut risicoana\fyse (LMRA) 42
4 Verduidelijking inspe\btie, monstername generiek en voorbeelden
gebruik \bategorieën 43
4.1 Handboeken inspectie 43
4.2 Monstername generiek 43
4.3 Voorbee\fden 46
Literatuurlijst 48
Bijlagen:
I Termen en denities 50
II Temp\fate inspectierapport 57
III Re\fatie Beheersystematiek Openbare Ruimte en inspectie- en adviescategorieën \b4
Inhoud
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 5 16-09-20 09:59
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 6 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 1 ? I n \fe i d i n g 7
D e ze CROW- CU R-aan b eve \fin g 1 17 g e ef t p ro ce dure s , re g e \f s e n e ise n vo o r insp e c tie, (n a d e r)
onderzoek en advies voor het beheer van kunstwerken bestaande uit civie\ftechnische constructies
e n h un te ch nisch e ins t a \f\f atie s .
De aanbeve\fing vormt een gehee\f met 'Handboeken inspectie' die zich richten op het materiaa\f
en kritieke onderde\fen (zie paragraaf 2.1 Samenhang). De aanbeve\fing geeft de basis voor het
fo rm u\fe re n van o p dr a chte n vo o r insp e c tie, o n d e r zo e k e n a d v ie s . Zij b e h an d e \ft d e insp e c tie van
en het onderzoek aan de betrefende constructies of insta\f\faties, inc\fusief de advisering over het beheer en onderhoud aan deze constructies.
D e h an db o e ke n zijn e e n s am e nvat tin g van d e h ui di g e b e schikb a re ke n nis van m ate ria \fe n , d e gr a -
daties en kritieke onderde\fen. De handboeken geven een minima\fe eis voor inspectie van de beschreven materia\fen en onderde\fen.
Doe\fste\f\fing en kennisoverdracht
Uitvragen van opdrachtgevers naar de markt worden steeds comp\fexer. Daarbij zijn de verwach- tingen van de opdrachtgever over het resu\ftaten niet a\ftijd ge\fijk aan de interpretatie van de
aan b ie d e r s . D it ve r schi\f van inzicht is m e e s t a \f p as tij d e ns d e uit vo e rin g van d e o p dr a cht dui d e \fijk . Hierbij wordt onnodig vee\f tijd en energie besteed om uiteinde\fijk tot een op\fossing te komen waarin beide partijen zich kunnen vinden. Er is vee\fa\f onvo\fdoende rekening gehouden met de
niet-exp\ficiet geformu\feerde verwachtingen van de opdrachtgever. Opdrachtgever en inschrij -
vende partijen de\fen vaak onvo\fdoende informatie over de aard en de inhoud van de werkzaam -
heden tijdens de aanbesteding. Een goed gedenieerd referentiekader kan deze verschi\f\fen tussen
de gevraagde en de ge\feverde kwa\fiteit en diepgang voorkomen.
Behoefte aan kennisontwikkeling binnen beheer en onderhoud De be\fangen van vaste en beweegbare kunstwerken zijn groot voor de verschi\f\fende asset -
management-organisaties. De maatschappij gaat uit van vei\fige en betrouwbare beschikbaarheid van de infrastructuur. De bestaande infrastructuur veroudert en vo\fdoet in vee\f geva\f\fen niet meer
aan de huidige normen. Sommige beheerders reserveren extra ge\fd om een inhaa\fs\fag te maken, maar anderen moeten juist bezuinigen op beheer- en onderhoudsbudgetten.
De beheer- en onderhoudsmarkt is in beweging. Enerzijds professiona\fiseren partijen hun beheer -
organisatie en dragen verantwoorde\fijkheden over aan de markt door bijvoorbee\fd prestatie -
gerichte onderhoudscontracten. Anderzijds b\fijkt dat de actue\fe status en risico's van de bestaande infrastructuur onvo\fdoende inzichte\fijk zijn in aans\fuiting op wette\fijke verp\fichting
(zoa\fs het Bouwbes\fuit, Wegenwet, Machinericht\fijn en Arbeidsmidde\fenricht\fijn). Dit b\feek onder andere uit de inspecties van het ministerie van VROM in 2011 [1]. In sommige geva\f\fen \feidt dit tot
af s\fuitin g of ze \ff s tot f a \fe n van d e kuns t we rke n .
De opdrachtgevers en adviesbureaus hebben grote behoefte aan meer eenduidigheid en
standaarden. Ook het onderwijs ziet de prob\fematiek en wi\f graag \feergangen ontwikke\fen en
onderzoek doen.
1 Inleiding
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 7 16-09-20 09:59
8 CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
Doelen van de aanbevelingD e ze aan b eve \fin g b e o o gt d e vo \fg e n d e d o e \fe n te rea \fise re n:
1 Bewustwording van noodzake\fijk van beheer en onderhoud.
2 Duide\fijkheid in ro\f\fen en verantwoorde\fijkheden van opdrachtgever en opdrachtnemer.
3 Efciënt omgaan met mens en midde\fen.
4 Borgen van de kwa\fiteit en vei\figheid van kunstwerken en het vo\fdoen aan wet- en rege\fgeving.
5 Inv u\f\fin g g eve n aa n d e k wa \fite it e n die p gan g van insp e c tie s , n a d e re o n d e r zo e ke n e n r ap p o r -
tages door het geven en deniëren van onderzoek categorieën.
6 Zorg dragen voor een vei\fige manier van inspecteren en adviseren.
Wet- en rege\fgeving
Wette\fijke keuringen en verp\fichte inspecties zijn niet exp\ficiet in deze aanbeve\fing opgenomen. Reden daarvoor is dat de betrefende documenten en rege\fingen vee\fvu\fdig inhoude\fijk wijzigen
en er nieuwe versies verschijnen. Wet- en rege\fgeving heeft zijn weers\fag op a\f\fe activiteiten
binnen assetmanagement en beheer en onderhoud aan kunstwerken of andere constructies.
De CROW-commissie gaat ervan uit dat een beheerder, eigenaar en adviseur zich gedraagt a\fs een
goede huisvader (zie ook hiervoor de artike\fen van het Burger\fijk Wetboek en het Bouwbes\fuit
201 2). Hij die nt o p d e h o o gte te zijn v an d e v i g e re n d e re g e \f s o m inv u\f\fin g te g eve n aan d e t aak van goed huisvaderschap. Dit houdt ook in dat hij wette\fijke keuringen en derge\fijke tijdig uitvoert en
dat hij bij a\f\fe werkzaamheden rekening houdt met de vigerende wet- en rege\fgeving. Te denken va\ft aan Vei\figheids- en Gezondheidsaspecten, ARBO- aspecten, keuringen vo\fgens de Machine -
richt\fijn, \fiftkeuringen, NEN-keuringen (bijvoorbee\fd NEN 3140), Spoorwet, Scheepvaartwet en
Wegenwet.
Burgerlijk Wetboek Boek 6:174: Risi\boaansprakelijkheid
1 De bezitter van een opsta\f die niet vo\fdoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven om -
standigheden mag ste\f\fen, en daardoor gevaar voor personen of zaken op\fevert, is, wanneer dit
g evaar zich ve r we ze n \fijk t , aansp r ake \fijk o p gro n d van d e vo ri g e afd e \fin g zo u h e b b e n o ntb ro ke n indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.
2 Bij erfpacht rust de aansprake\fijkheid op de bezitter van het erfpachtsrecht. Bij openbare
wegen en waterstaatswerken rust zij op het overheids\fichaam dat moet zorgen dat de weg
of het waterstaatswerk in goede staat verkeert, bij kabe\fs en \feidingen op de kabe\f- en
\feidingbeheerder, beha\fve voor zover de kabe\f of \feiding zich bevindt in een gebouw of werk
e n s tre k t tot to evo e r of af vo e r te n b e h o eve van dat g e b o u w of we rk .
3 Bij ondergrondse werken rust de aansprake\fijkheid op degene die op het moment van het
bekend worden van de schade het werk in de uitoefening van zijn bedrijf gebruikt. Indien na
het bekend worden van de schade een ander gebruiker wordt, b\fijft de aansprake\fijkheid
rusten op degene die ten tijde van dit bekend worden gebruiker was. Indien de schade is bekend geworden na beëindiging van het gebruik van het ondergrondse werk, rust de
aansprake\fijkheid op degene die de \faatste gebruiker was.
4. Onder opsta\f in dit artike\f worden verstaan gebouwen en werken, die duurzaam met de grond
zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken.
5. D e g e n e die in d e o p e n b are re gis te r s a \f s e i g e n aar van d e o ps t a \f of va n d e gro n d s t aat
ingeschreven, wordt vermoed de bezitter van de opsta\f te zijn.
6 Voor de toepassing van dit artike\f wordt onder openbare weg mede begrepen het
weg\fichaam, a\fsmede de weguitrusting
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 8 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 1 ? I n \fe i d i n g 9
H o u in d e uit v r aa g e n tij d e ns d e we rk z aam h e d e n (in we \fke insp e c tie- e n a d v ie sc ate g o rie dan o o k )
rekening met de wette\fijke kaders. Maak aan de hand van de scope van de werkzaamheden een ke uze uit d e di ve r se insp e c tie- e n a d v ie sc ate g o rie ë n (zie t ab e \f 1 O ve r zicht Insp e c tie- e n a d v ie s -
categorieën in hoofdstuk 2) om aan de wet- en rege\fgeving te vo\fdoen. De vraagspecicaties moeten hierin duide\fijk zijn.
Toepassingsgebied Deze CROW-CUR-aanbeve\fing:
Is b e d o e \fd o m o p e e n juis te w ijze d e o n d e rh o u ds s t aat e n d e b e n o di g d e m aatre g e \fe n van kuns t -
we rke n , ci v ie \fte ch nisch e co ns tr u c tie s e n h un ins t a \f\f atie s in b e e \fd te krij g e n g e dure n d e d e
gebruiksfase (de beheerfase), ongeacht de functie van de constructie of insta\f\fatie.
Is in te zetten om structuur te geven en eisen te ste\f\fen aan bepaa\fde activiteiten a\fs onderdee\f
van nieuwbouw- en/of onderhoudsprojecten.
Geeft invu\f\fing aan onderde\fen van het assetmanagement van kunstwerken en andere
constructies of insta\f\fatieonderde\fen.
Is discip\fine-overstijgend en niet-materiaa\fspeciek opgezet en is daarmee breder inzetbaar.
Denk aan de inzet van de modu\faire aanpak voor (binnenstede\fijke) kademuren en /of oever -
constructies.
Is een overkoepe\fend document, waardoor de verschi\f\fende vakdiscip\fines die bij de instand -
houding van nodig zijn, niet speciek genoemd worden. Afhanke\fijk van de scope van het
(vo o rg e n o m e n) p roje c t e n d e af b ake nin g (zo a \f s in p ar a gr aaf 2 . 5) die d e o p dr a cht gever kiest,
moet de categorie met een 'inspecteur' van de desbetrefende discip\fine uitgevoerd worden.
D e n k hie rb ij aan d e ci v ie \fte ch nisch e, gro n dm e ch a nisch e, we rk tui gb o u w kun di g e e n e \fe k tro -
technische discip\fine.
Legt een re\fatie tussen onderde\fen van de iAMPro-Beheersystematiek Openbare Ruimte.
Zie hie r vo o r b ij\f a g e III ? Re \f atie i A M Pro e n insp e c tie- e n a d v ie sc ate g o rie ë n .
Kunstwerk, constructie, bouwwerk object, beheerobject of asset
D e ze aan b eve \fin g , H an db o e ke n insp e c tie e n ve r w ijzin gs t ab e \f\fe n gaan ove r ' kuns t we rke n'. D it zijn
ci v ie \fte ch nisch e b o u w we rke n . D e ze aan b eve \fin g g e b r uik t d e te rm ' kuns t we rk '. In co ns tr u c tieve
context wordt over 'constructie' gesproken. In de context van assetmanagement wordt een
bredere term a\fs 'asset' of '(beheer)object' gebruikt.
Deze aanbeve\fing richt zich op kunstwerken, maar zou ook breder toegepast kunnen worden a\fs
o p dr a chtg eve r s in h un uit v r aa g va n we rk e n/of die ns te n d e m o du\f aire c ate g o rie ë n e n g e s te \fd e
e ise n w i\f\fe n o p n e m e n o m h un k\f antb e h o ef te te fo rm u\fe re n e n tot uit vo e r te b re n g e n . M e n z a \f dan voor 'kunstwerk ' of 'constructie' ook '(beheer(object)' of 'asset' kunnen invu\f\fen.
Burgerlijk Wetboek Boek 6:162: S\bhuldaansprakelijkheid
1 Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad p\feegt, we\fke hem kan worden toe -
g e re ke n d , is ve rp \ficht d e sch a d e die d e a n d e r die nte n g evo \fg e \fij dt , te ve rg o e d e n .
2 A\fs onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of
na\faten in strijd met een wette\fijke p\ficht of met hetgeen vo\fgens ongeschreven recht in
het maatschappe\fijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een
rechtvaardigingsgrond.
3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan
zijn schu\fd of aan een oorzaak we\fke krachtens de wet of de in het verkeer ge\fdende
o pvat tin g e n vo o r zijn re ke nin g ko mt .
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 9 16-09-20 09:59
1\f CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
Schade, gebrek, tekortkoming, bevinding, of constateringHet resu\ftaat van inspectie is dat de onderhoudsstaat van het kunstwerk in bee\fd is en dat de kunstwerkbeheerder betrouwbare informatie over de onderhoudsstaat en de eventue\fe gevo\fgen
daarvan ontvangt. Om de onderhoudsstaat vast te \feggen worden de termen schade en gebrek in
d e ze CROW- CU R-aan b eve \fin g e n d e h a n db o e ke n insp e c tie, vo o r a \f sn o g , d o o r e \fkaar g e b r uik t .
Na waarneming van de onderhoudsstaat gaat het erom dat de toestand zo feite\fijk moge\fijk wordt
geregistreerd. De registraties worden geana\fyseerd en beoordee\fd. Dit \feidt tot een bevinding. Op basis van de ana\fyse kan de waargenomen en geregistreerde onderhoudstoestand gekwa\ficeerd
worden a\fs een gebrek, schade, of een tekortkoming.
Ee n g e b re k is e e n af w ijkin g van e e n n o rm a \fe to e s t a n d .
Schade is een afwijking van een norma\fe toestand met gevo\fgen voor het functioneren op het m o m e nt van vas t s te \f\fe n of o p te rm ijn .
Tekortkoming is een afwijking ten opzichte van bijvoorbee\fd het oorspronke\fijk ontwerp.
Waarnemen Feitelijke waarneming Registreren
Feitelijke Registratie
Foto
Meetwaar\fe Analyseren en beoordelen
Oorzaak/ge\bolg
Constatering/be\bin\fing
ob\b referentie K\faliceren
Gebrek,
Scha\fe
Tekortkoming
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 10 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 2 ? Methodiek/opbouw aanbeve\fing 11
2.1 Samenhang
De aanbeve\fing en de Handboeken inspectie vormen samen met de verwijzingstabe\f\fen een on\fos -
make\fijk gehee\f met een uniforme opbouw. Dit betekent dat a\fs de CROW-CUR-aanbeve\fing 117
is vo o rg e sch reve n of a \f s e is in e e n co ntr a c t is o p g e n o m e n , o o k d e e ise n die vo o r t v \fo e ie n uit d e
Handboeken inspectie en verwijzingstabe\f\fen, die op het moment van uitvraag beschikbaar zijn,
onderdee\f zijn van het contract. De verwijzingstabe\f\fen zijn beschikbaar op de CROW website.
2 Methodiek/opbouw aanbeveling
CROW-CUR-Aanbeveli\Hng 117
Inleiding
Termen en denit\kies
Methodiek\f opbou\b e\kn categorieën
Voorbereiding en \kveiligheid
Inhoud inspectie
Bijlagen
CROW-Han\fboeken In\bpe\Hctie
Dragen\fe con\btructi\He en brug\fek
Beton
Staal
Metsel\berk
Hout
Voegovergangen
Opleggingen
ME installaties
en besturing
Kunststofen
Handboek binnen-
stedelijke kademuren\k
Handboek
Oeverconstructie
?
Materiaal-
speciek
Kritieke onderdelen\k
Ver\bijzings-
tabellen
Brug\fek
Opleggingen
Slui\b\feur
Keren\fe con\btructie\H\b
Voegovergang
Tunnel\b/on\fer\foorgan\Hgen
In\btallatie\b
?
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
?
Figuur 1. S c he m at i s c h ove r z ic ht ke n n i s op b ou\f k u n s t \fe rke n bi n ne n i n s p e c t ie s e n adv ie s
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 11 16-09-20 09:59
12 CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
De aanbeve\fing geeft een generieke beschrijving en de methodiek. De handboeken bevatten
specieke kennis over constructies, materia\fen en kritieke onderde\fen.
Generieke bes\bhrijving en methodiek
In d e aan b eve \fin g zijn d e di ve r se c ate g o rie ë n van insp e c tie, o n d e r zo e k e n a d v ie s e n h un to e p as sin g beschreven. Zij schept kaders waarmee eenduidige afspraken tussen verschi\f\fende partijen gemaakt
kunnen worden. De omschrijvingen van de categorieën (zie paragraaf 2.3 en verder) geven de
o p dr a chtg eve r aanw ijzin g e n o m d e juis te insp e c tie s , o n d e r zo e ke n , an a \fyse s e n a d v ie s uit te v r a g e n . Met de modu\faire opbouw kan e\fke gewenste combinatie van inspectie, onderzoek, ana\fyse of advies uitgevraagd worden. Bij de uitvraag moet de opdrachtgever daarom bedenken we\fke werkzaam -
heden hij aan de markt vraagt door het opknippen van deze werkzaamheden in modu\faire b\fokken
(ove r \f ap is in so m m i g e g eva \f\fe n m o g e \fijk ). D e m o du\f aire o p b o u w zo rgt e r teve ns vo o r dat a \f\fe
betrokken partijen inzicht hebben in de inspecties en onderzoeken van de betrefende kunstwerken.
Handboeken inspectie
D e H an db o e ke n insp e c tie b e sch rij ve n d e aanwe zi g e ke n nis van g e b r uik te m ate ria \fe n , kritie ke
onderde\fen en de daarmee samenhangende gebreken. Tevens geven zij per materiaa\f/onderdee\f aan wat de aandachtspunten zijn voor inspectie en wat verwacht mag worden van het resu\ftaat van d e insp e c tie s . V ia d e ve r w ijzin gs t ab e \f\fe n zijn e ise n g e s te \fd b in n e n d e g ev r aa g d e insp e c tie -
c ate g o rie e n daarb ij te \feve re n info rm atie.
D e h an db o e ke n b evat te n e e n grote h o eve e \fh e i d ke n nis waar e e n insp e c te ur e n/of a d v ise ur
rekening mee moet houden bij zijn bevindingen, het inspectierapport of de juiste advisering.
De Handboeken inspectie zijn niet geschreven om uitputtend te zijn, maar om de meest gangbare materia\fen, gebreken aan kunstwerken en inspectietechnieken die kunnen voorkomen in het
Neder\fandse areaa\f te beschrijven.
D e aan b eve \fin g , d e h an db o e ke n e n d e ve r w ijzin gs t ab e \f\fe n zijn in s am e n h an g o p g e s te \fd . D e drie
onderde\fen zijn nodig voor een goed betrouwbaar inspectieresu\ftaat en advies. Daarn aas t zijn d e H an db o e ke n insp e c tie te g e b r uike n a \f s n as\f a g we rk of a \f s \fe sm i d d e \f .
2.2 Methodiek
Het is praktisch om de diversiteit aan bestaande inspecties en nadere onderzoeken te categori -
se re n in v ie r h o ofd c ate g o rie ë n . D e ze h o ofd c ate g o rie ë n zijn zo dani g g e koze n , dat zij s am e n -
hangen met het doe\f en de diepgang van de inspecties en onderzoeken. De categorieën variëren
van e e nvo u di g uit te vo e re n tot ze e r uitg e b re i d e we rk z aam h e d e n . D e o n d e r \fin g e s am e n h an g is
o p b o u we n d va n gro ijni g n aar ve r jn d insp e c tiewe rk e n a d v ise rin g . Zo kan e e n insp e c tie uit d e
e e r s te c ate g o rie ( A ), af h an ke \fijk van d e b ev in din g e n , \fe i d e n tot e e n vo \fg e n d e c ate g o rie. D it zo rgt vo o r e e n unifo rm e m anie r van we rke n waarb ij d e m inim a \fe die p gan g va n d e insp e c tie s , n a d e re
onderzoeken en advisering beperkt is. Om de signa\ferende functie van inspecties en nadere
onderzoeken te behouden, is het tevens noodzake\fijk een periodieke verde\fing te kiezen waarop
onderzoek aan kunstwerken wordt uitgevoerd. Dit verschi\ft per categorie.
Zowe\f opdrachtgever a\fs opdrachtnemer krijgen op deze wijze tijdig de juiste informatie om de we rk z aam h e d e n n aar ie d e r s tev re d e n h e i d uit te kun n e n vo e re n , af te ro n d e n e n d e juis te o utp ut te krijgen, zonder onnodig onderzoek te verrichten en daarmee meer kosten te maken.
Dit a\f\fes met in het achterhoofd het beoogde doe\f van de inspectie in het brede kader van goed beheer en onderhoud, assetmanagement, budgettering, programmering en instandhouding en
waarbij rekening wordt gehouden met de wensen en eisen van de opdrachtgever. Daarbij wordt inzicht ve rkre g e n in d e s t aat van o n d e rh o u d of n o o dz ake \fijk h e r s te \f .
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 12 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 2 ? Methodiek/opbouw aanbeve\fing 13
2.3 Inspe\btie- en advies\bategorieën
Inspecties, ana\fyses, onderzoeken en advisering zijn in vier hoofdcategorieën te verde\fen:
A Activiteiten die iets verte\f\fen over de gebruiksvei\figheid.
B Activiteiten die iets verte\f\fen over de huidige toestand.
C Activiteiten die iets verte\f\fen over de toekomstige toestand.
D Activiteiten die invu\f\fing geven aan een bijzondere informatiebehoefte.
D e a c ti v ite ite n s t aan in t ab e \f 1 .
Tabel 1. O ve r z ic ht i n s p e c t ie- e n adv ie s c ate \bor ie ë n
A Gebruiksveilighei\f B Hui\fige t\bestan\f C T\bek\bmstige t\bestan\f D Bijz\bn\fere inf\brmatiebeh\befte
A 1 ? Schouw B1 ? Inventari\fatie
B2 ? Toe\ftan\b\fin\fpectie
B3 ? Contractuele
vooropname
B4 ? Contractuele
ein\bopname
B5 ? Her\ftel a\bvie\f C1 ?Ri\ficoanaly\fe
C2 ?
Meerjarenon\berhou\b\f-
planning en -bu\bgetraming
C 3 ? Con\ftruc tieve be\fchouwing
C4 ? Analy\fe re\ftleven\f\buur D1 ? Mon\ftername en beproeving
D2 ? Verjn\be nanciële
on\berbouwing
D3 ? Vericatieberekening
D4 ? Monitoring
Afhanke\fijk van het doe\f van de inspectie is een combinatie van categorieën uiteraard moge\fijk,
en in vee\f geva\f\fen ze\ffs wense\fijk, om te vo\fdoen aan de informatiebehoefte voor het beheer van kunstwerken en het assetmanagement.
Be\fangrijk is om bij het opste\f\fen van de uitvraag het onderzoeksgebied (de scope) eenduidig te
o m sch rij ve n e n in te d e \fe n n aar d e c ate g o rie ë n e n d e gre nze n aan te g eve n zo a \f s g e n o e m d in d e paragrafen2.5 Uitvraag activiteiten en 3.1 Voorbereiding uitvoering. Op deze wijze weet iedere
p ar tij tot waar d e gre nze n van d e insp e c tie, h et n a d e r o n d e r zo e k e n/of d e a d v ise rin g re ike n .
De grenzen kunnen bijvoorbee\fd worden bepaa\fd op basis van vakgebieden (civie\f, werktuig- bouwkunde, e\fektrotechniek en besturingstechniek I&A). De opdrachtgever moet in de uitvraag
aangeven op we\fke vakgebieden de uitvraag betrekking heeft.
De grenzen kunnen ook bepaa\fd worden op basis van de fysieke grenzen van het object. Het kan
een hee\f netwerk of schake\fs daarvan zijn. Of s\fechts beperkt zijn tot een bepaa\fd onderdee\f van
een kunstwerk.
De omschrijving van de scope bepaa\ft naast het budget ook de reikwijdte van de uit te voeren inspectie- en advieswerkzaamheden. Zo kan bijvoorbee\fd binnen een netwerk per schake\f
gekeken worden wat de efecten zijn voor de andere schake\fs in het netwerk indien de functie
vermindert of verandert, of kan in de scope zijn aangegeven dat deze efecten niet hoeven te
worden meegenomen. De keuze van de reikwijdte van het onderzoek \figt daarbij bij de opdracht -
g e ve r.
Met de verschi\f\fende inspectie- en adviescategorieën kan invu\f\fing gegeven worden aan
activiteiten in het beheerproces en activiteiten in projecten. Ter verduide\fijking is in guur 2 en 3 de samenhang van de verschi\f\fende categorieën weergegeven. Vanuit het beheerproces op basis van de onderhoudsstaat kunnen zorgen naar voren komen over het duurzaam vei\fig functioneren.
Naar aan\feiding hiervan ontstaat de behoefte voor gecombineerd nader onderzoek en aan- vu\f\fende advisering. Vei\fig functioneren is met verschi\f\fende aandachtspunten in te vu\f\fen. Enke\fe
voorbee\fden daarvan zijn constructieve vei\figheid, machinevei\figheid, arbeidsmidde\fenvei\figheid
en tunne\fvei\figheid.
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 13 16-09-20 09:59
14 CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
Figuur 2. I n s p e c t ie- e n adv ie s c ate \bor ie ë n i n zor\b pl ic ht v a n de b e he e rde r
A\fs resu\ftaat van meerjarenp\fanning en -budgetraming, zijn in een project geprogrammeerde
o n d e rh o u dsm aatre g e \fe n uit te vo e re n . In d e f ase van p roje c t vo o rb e re i din g e n te n b e h o eve van
de contractvoorbereiding kan het wense\fijk zijn om een aanvu\f\fende opname, constructieve b e sch o u w in g of ve r jn d e n an cië \fe o n d e rb o u w in g uit te \f ate n vo e re n o m risico's b ij p roje c t -
rea \fis atie te b e p e rke n of te b e h e e r se n . A \f s re su\ft aat van d e p roje c trea \fis atie kan d e s t atisch e beheerinformatie wijzigen en de onderhoudsstaat verbeteren. Om de beheerinformatie actuee\f
te houden, moet de statische beheerinformatie geïnventariseerd en de vernieuwde onderhouds -
toestand a\fs onderdee\f van het project opgenomen worden.
Figuur 3. I n s p e c t ie- e n adv ie s c ate \bor ie ë n i n proj e c te n
Ter i\f\fustratie staan in hoofdstuk 4 nog enke\fe voorbee\fden van momentee\f frequent voorkomende
uitg ev r aa g d e insp e c tie s . Daarin s t aa n o o k ve e \f g e b r uik te s y n o nie m e n die p e r o p dr a chtg eve r e n
opdrachtnemer qua betekenis en invu\f\fing kunnen wisse\fen.
Invulling zorgplicht beheerder
Borgen constructieve veiligheid
Borgen machineveiligheid
Borgen duurzame functievervulling
A1 ? Schouw
(B1 ? Inventar\fsat\fe)
B2 ? \boestands\fnspect\fe
B5 ? Hersteladv\fes
C2 ? Meerjarenplann\fng en
-budgetram\fng
D1 ? Monstername en
beproev\fng
(C3 ? Construct\feve
beschouw\fng)
D3 ? Ver\fcat\febereken\fng
(B5 ? Hersteladv\fes)
(D4 ? Mon\ftor\fng)
D1 ? Monstername en
beproev\fng
C4 ? Analyse levensduur
(B5 ? Hersteladv\fes)
(D4 ? Mon\ftor\fng)
C1 ? R\fs\fcoanalyse
Project voorbereiding
Project realisatie
Nazorg project
B3 ? Contractuele vooropname
(Aanvullen\f B5 ? Herstela\fv\bes)
C3 ? Construct\beve beschouw\bng
of D3 ? Ver\bcat\bebereken\bng
D2 ? Verjn\fe nanc\bële
on\ferbouw\bng
B4 ? Contractuele e\bn\fopname
B1 ? Inventar\bsat\be
C1 ? R\bs\bcoanalyse
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 14 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 2 ? Methodiek/opbouw aanbeve\fing 15
2.4 Op weg naar risi\bogestuurde aanpak inspe\btie en advies
Assetmanagement draait om het in ba\fans brengen en houden van prestaties, kosten en risico's
van de assets. Afhanke\fijk van de mate van de imp\fementatie van risicogestuurd denken van de beheerorganisatie gebeurt het ba\fanceren op een min of meer exp\ficiete manier. Vo\fg bij het inrichten van het beheer en onderhoud de NEN-EN-ISO 5500x-serie Assetmanagement [N15, N16,
N17]. Risicobeheersing is bij de professiona\fisering van assetmanagement een be\fangrijk sturings -
midde\f waarmee de organisatiedoe\fen kunnen worden uitgewerkt in meetbare resu\ftaten op
zowe \f s tr ate gisch , t a c tisch a \f s o p e r atio n e e \f ni vea u .
Conventione\fe schade gere\fateerde aanpakBij een conventione\fe schade gere\fateerde aanpak wordt op basis van beschikbare informatie
o p k wa \fit atieve e n/of im p \ficiete w ijze d e m aatre g e \fe n b e p aa \fd . Hie r gaa n di ve r se insp e c tie- e n adviescategorieën aan vooraf. Afhanke\fijk van het type inspectiewerk worden bereikbaarheids -
voorzieningen en verkeersmaatrege\fen toegepast.
Figuur 4. geeft een overzicht van de moge\fijke inzet van de verschi\f\fende categorieën op een
conventione\fe wijze.
Figuur 4. Conventionele schade \berelateerde aanpak
A\fs de statische beheerinformatie en het inzicht in de onderhoudsstaat vo\fdoende zijn voor de maatrege\fbepa\fing, verva\ft de aanvu\f\fende informatiebehoefte. Er kan \fange tijd zitten tussen het uit vo e re n van d e s t ap o m tot ' inzicht o n d e rh o u ds s t aat ' te ko m e n e n d e s t ap o m 'aanv u\f\fe n d e informatie' te verkrijgen. Met 'uitvoering maatrege\f' worden wijzigingen aan het betrefende
kunstwerk uitgevoerd. De uitvoering van maatrege\fen va\ft buiten de reikwijdte van deze aan-
beve\fing.
Om met deze conventione\fe aanpak tot risicobeoorde\fing te komen was C1 ? Risicoana\fyse
o p g e n o m e n in d e CU R-aan b eve \fin g 1 17-201 5 . Daarb ij is e r r uimte o m D 4 ? m o nito rin g a \f s
m aatre g e \f in d e uit v r aa g o p te n e m e n .
Inwinnen statische\u beheerinformatie
B1 ?
Inventarisatie
Inzicht
onderhoudsstaat
A1 ? Schou\f
B2 ?
Toestands\b inspectie
\fanvullende
informatiebehoefte
D4 ? Monitoring
C4 ? Analyse
restlevensduur en/of D3 ?
Vericatie\b
berekening
D1 ?
Monstername
en beproeving
Maatre\bel- bepalin\b
B5 ?
Hersteladvies
C2 ?
Meerjaren\b
onderhouds\b
planning en \b
budgetraming
C1 ?
Risicoanalyse
Uitvoerin\b maatre\bel
Uitvoering
maatregel
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 15 16-09-20 09:59
16 CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
\bisicogestuurde aanpak
Inmidde\fs zijn diverse assetmanagement organisaties doorgegroeid in professiona\fisering en
vo\fwassenheid en is de behoefte ontstaan om risico's exp\ficiet, transparant en (semi-)kwantitatief
vast te ste\f\fen. Bij een risicogestuurde aanpak is aan e\fke categorie een risicoana\fyse gekoppe\fd
o m fo cus aan te b re n g e n b ij d e uit vo e rin g va n d e c ate g o rie o m d e juis te info rm atie b e schikb aar te krijgen. Dit kan voor e\fk van de categorieën een aparte aanvu\f\fende risicoana\fyse betekenen.
Uiteinde\fijk za\f het functioneren en het fa\fen daarop in bee\fd moeten komen om de juiste risico -
beheersmaatrege\fen te adviseren.
De risicoana\fyse vormt een integraa\f onderdee\f bij het inwinnen van beheerinformatie, het vast -
ste\f\fen van (niet-) functioneren en maatrege\fbepa\fing. Diverse inspectie- en adviescategorieën moeten in een integra\fe risicogestuurde aanpak uitgevoerd worden.
Ste \f van uit d e risico an a \fyse o o k vas t of b e p aa \fd e b e re ikb aarh e i ds vo o r zie nin g e n e n/of ve rke e r- of mi\fieu-afschermende maatrege\fen nodig zijn. Zie hiervoor hoofdstuk 3.
Eva \fu e e r n a d e uit vo e rin g van risico b e h e e r sm aatre g e \fe n of c ate g o rie D 4 ? m o nito rin g d e
efe c ti v ite it e n \f aat dit te r u gko m e n in d e risico an a \fyse. D e uit vo e rin g van m aatre g e \fe n va \ft b uite n de reikwijdte van deze aanbeve\fing.
Figuur 5. R i s ico \be s t uu rde a a np a k
Herhaa\f de risicoafweging bij veranderde context, raakv\fak of op periodieke basis om een actuee\f
b e e \fd o p d e aa nwe zi g e risico's te krij g e n .
Bij een risicogestuurde aanpak moet, zoa\fs in paragraaf 2.5 aangegeven, aan de gegadigde
opdrachtnemende partijen een uitgewerkte methodiek meegegeven worden. Deze methodiek moet passen bij de vo\fwassenheid en professiona\fisering van de assetmanagement-organisatie.
Inwinnen statische\u beheerinformatie Inzicht
functioneren
A1 ? Schouw B2 ?
Toestands\f inspectie \fanvullende
informatiebehoefte Maatre\bel- bepalin\b
B5 ?
\bersteladvies C2 ?
Meerjaren\f
onderhouds\f
planning en \f
budgetraming
C1 ?
Risicoanalyse
Uitvoerin\b maatre\bel
Uitvoering
risicobeheers- maatregel
C1 ?
Risicoanalyse C1 ?
Risicoanalyse
B1 ?
Inventarisatie
D4 ? Monitoring
C4 ? Analyse
restlevensduur
of D3 ?Vericatie\f berekening
C1 ?
Risicoanalyse D1 ?
Monstername
en beproeving
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 16 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 2 ? Methodiek/opbouw aanbeve\fing 17
2.5 Uitvraag a\btiviteiten
Bij iedere uitvraag moet de scope goed gedenieerd zijn. Een exp\ficiete uitvraag met he\fdere
prijsbepa\fende scopegrenzen nodigt uit tot het maken van een verge\fijkbare ondubbe\fzinnige
aanbieding.
De opdrachtgever dient keuzes te maken op de scopegrenzen van de inspectie en advies. En moet
dit in d e uit v r aa g o p n e m e n . Tab e \f 2 g e ef t ve r schi\f\fe n d e vo o rb e e \fd e n van p rijsb e p a \fe n d e sco p e -
grenzen.
Tabel 2. Voorbeelden van prijsbepalende scope\brenzen
Vakgebie\b in \fcope Welke vakgebie\ben betreft \be uitvraag?
- Civiele techniek
- Werktuigbouwkun\be
- Elektrotechniek
- Be\fturing\ftechniek en/of in\bu\ftriële automati\fering
Categorie in \fcope
De uit te voeren categorie van in\fpectie, a\bvi\fering of on\berzoek (zie hoof\b\ftuk3) Diepgang van \be uit te voeren in\fpectie en a\bvie\f in overeen\ftemming met \be beheer- en
on\berhou\b\f\ftrategie van \be beheerorgani\fatie. Vol\boet \be ba\fi\f \bie vanuit \beze aanbeveling
met \be Han\bboeken in\fpectie?
Reikwij\bte omgeving in \fcope
In hoeverre \bient \be (\birec te) omgeving te wor\ben be\fchouw\b bij in\fpec tie\f?
- Con\ftructie of on\ber\belen \baarvan
- Het gehele complex van meer\bere kun\ftwerken
- In\ftallatie\f of on\ber\belen \baarvan
- Bovenbouw en on\berbouw/fun\bering
- Aan\fluiten\be oevercon\ftructie\f tot een bepaal\be lengte be\fchouwen (bijvoorbeel\b tot
5 meter uit \be con\ftructie)
- Aan\fluiten\be remming- en/of gelei\bewerken be\fchouwen of niet
- Aan\fluiten\be talu\b\f voor ongewen\fte begroeiing en uit\fpoeling
- Be\biening\fgebouwen be\fchouwen of niet
- Aan\fluiten\be verhar\bingen tot een bepaal\be af\ftan\b
- Verhar\bingen en an\bere on\ber\belen on\ber bijvoorbeel\b via\bucten
- Waterbo\bem\f lang\f oevercon\ftructie\f
In\fpectieaf\ftan\b en
regi\ftratie
Op welke af\ft an\b moet er geïn\fpec teer\b wor\ben (in\fpec tieaf\ft an\b)?
- Alle\f binnen han\bbereik
- Alleen \be ri\fico'\f binnen han\bbereik op ba\fi\f van vooraf uit te voeren ri\ficoanaly\fe
- Vanaf 3,5 meter af\ft an\b, of an\ber\f te bepalen
- Varieert \bit per kritiek on\ber\beel?
- Varieert \bit per on\ber\beel op ba\fi\f van ko\ften a\fpect van bijkomen\be bereikbaarhei\b\f- en
verkeer\faf\fchermen\be maatregelen vanwege 'min\ber hin\ber')?
- I\f inzet van \brone al\f bereikbaarhei\b\fvoorziening toege\ftaan?
Wijze van regi\ftreren van gebreken?
- Format voor rapportage in aan\fluiting op beheermanagement\fy\fteem (BMS) of
on\berhou\b\fmanagement\fy\fteem (OMS)
- Al \ban niet het verwerken in in\fpectietekeningen
Ri\ficoge\ftuur\be aanpak en
ri\ficobeoor\beling
Het i\f aan \be op\brachtgever en \be op\brachtnemer elkaar te informeren over \be ri\fico -
ge\ftuur\be aanpak \bie \be beheerorgani\fatie volgt al\f een ri\ficoanaly\fe of ri\ficoge\ftuur\be
aanpak gewen\ft i\f
Op welk niveau \bienen ri\fico'\f be\fchouw\b te wor\ben voorC1 ? Ri\ficoanaly\fe? (objectniveau,
object + \birecte omgeving, \be gehele corri\bor of al\f on\ber\beel van het gehele netwerk)
Wat zijn \be ka\ber\f van \be ri\ficobeoor\beling? Of en voor welke on\ber\belen moet een on\berhou\b\f\ftrategie opge\ftel\b wor\ben?
Niveau en opbouw raming
Raming\fmetho\biek, bijvoorbeel\b volgen\f CROW-publicatie 137 [2], \be raming\fnauwkeurig -
hei\b, inhou\b \birecte en in\birecte ko\ften, prij\fpeil en ri\ficore\ferveringen
Te hanteren prij\fpeil Mate van \ft afeling op omvang van maatregelen
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 17 16-09-20 09:59
18 CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
Tabel 2. Voorbeelden van prijsbepalende scope\brenzen (ver vo lg)
Niveau
vericatieberekeningen Op welk niveau moeten vericatieberekeningen uitgevoer\b wor\ben voor D3 ? Vericatie -
berekening? (objectniveau, object + \birecte omgeving, \be objecten in gehele corri\bor of het
gehele netwerk)
V&G
Be\fchikbaarhei\b en aanleveren van V&G-\bo\f\fier (wettelijke verplichting op\brachtgever).
In\bien niet be\fchikbaar apart of aanvullen\b uit te vragen
Op\ftellen V&G-plan (wettelijke verplichting vanuit zorgplicht op veilig werken) en on\ber\beel
van \be uitvraag/op\bracht
Voorberei\ben\be reinigen\be
werkzaamhe\ben
Mate van reiniging, voorafgaan\b aan in\fpectie en/of on\berzoek. Wat i\f no\big om een goe\b
beel\b van \be on\berhou\b\ftoe\ftan\b te krijgen?
Uit te voeren on\berzoeken
Uit te voeren mon\ftername en beproeving voor bepaling van:
- Con\ftructieve veilighei\b
- Duurzaamhei\b
- G evaarlijke \ftofen, zoal \f chroom- 6, loo\b of PAK '\f
A\bvie\f op gecon\ftateer\be
gebreken en maatregelen
A\bvie\f geven over \be con\ftateringen en bevin\bingen uit \be in\fpectie\f? A\bvie\f op maatregelen (B5) op\ftellen? Bij het op\ftellen van maatregelen (B5) uitgaan van on\berhou\b\f\ftrategie?
Kwaliteit\fzorg en borging
Werken on\ber (gecerticeer\b) kwaliteit\f\fy\fteem? In welke mate \bient op\bracht nemen\be partij eigen werk te controleren en va\ft te leggen
Verder zijn eisen geste\fd aan te \feveren informatie bij uitvraag, nota van in\fichtingen of aan
aanv u\f\fe n d e e ise n , zie t ab e \f 3 .
Tabel 3. A a nv ulle nde i n for m at ie bij pr ij s b ep ale nde s cop e \b re n ze n
De generieke \becompo\fitie moet overleg\b zijn, of \be ei\fen aan het \becomponeren moet aangegeven zijn om te
\becomponeren bij B1 ? Inventari\fatie.
Informatie over aanwezighei\b van gevaarlijke \ftofen, zoal\f a\fbe\ftvrijverklaring per object of be\fchikbare informatie over
aanwezighei\b chroom-6, loo\b en PAK'\f..
Wijze van rapporteren en aanleveren van \be re\fultaten. Gewen\ft overleg met op\brachtgever (intake, voortgang, outtake). Het aanleveren van een plan van aanpak, uitvoering\fplan, projectmanagementplan, projectkwaliteit\fplan en \bergelijk \boor
op\brachtnemer.
2.6 Voorbereiding a\btiviteiten
B ij d e vo o rb e re i din g van a c ti v ite ite n vo o r insp e c tie e n/of a d v ie s in d e ofe r tef ase is h et van b e \f an g
inzicht te hebben in de constructie. Dit kan onder meer betrekking hebben op de toegepaste
materia\fen, geometrie en/of afmetingen op tekeningen en berekeningen over de opbouw van
d e co ns tr u c tie e n/of ins t a \f\f atie e n h et kr a chte nsp e \f daaro p, o p d e eve ntu e \fe aanwe zi gh e i d van sparingen en op gegevens over in het ver\feden uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden. De
o p dr a chtg eve r die nt d e ze d o cum e nte n , vo o r zove r b e schikb aa r, aan d e o p dr a chtn e m e r te r beschikking te ste\f\fen.
O m d e a c ti v ite ite n die b uite n p \f aat s v in d e n o p e e n ve i\fi g e w ijze uit te vo e re n , is in d e vo o rb e re i din g van de inspectiewerkzaamheden bijzondere aandacht nodig voor vei\fig werken voor opdracht -
gever en opdrachtnemer. Zie hiervoor paragraaf 3.4 Vei\figheid bij inspectiewerkzaamheden.
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 18 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 2 ? Methodiek/opbouw aanbeve\fing 19
2.7 Hoofd\bategorie A: A\btiviteiten die iets vertellen over gebruiksveiligheid
Deze categorie geeft een bee\fd van de gebruiksvei\figheid op het moment van inspectie. Hier va\ft
a \f\fe e n d e c ate g o rie 'sch o u w ' o n d e r.
2 . 7. 1 A 1 ? S \bhouw
A 1 ? Sch\buw
Doel
Inzicht krijgen in \be hui\bige gebruik\fveilighei\b van \be con\ftructie(\f).
Beschrijving
Een vi\fuele in\fpectie voor het \fignaleren van (acute) be\breigingen voor \be gebruik\fveilighei\b.
Hou voorafgaan\b aan \be uitvoering van \be \fchouw een brieng op ba\fi\f van een werkin\ftructie met een checkli\ft. Stel \beze
\famen op ba\fi\f van \be verwijzing\ftabellen bij \beze aanbeveling en \be ver\fchillen\be Han\bboeken in\fpectie
Te leveren producten door opdrachtnemer
Een werkin\ftructie met checkli\ft voor \be uitvoering al\f \beze niet \boor \be op\brachtgever bij, of voorafgaan\b aan, \be op\bracht
i\f aangelever\b.
Een beknopt rapportageformulier van maximaal een A4 per con\ftructie. Op \bit ingevul\be formulier wor\bt vermel\b:
- con\ftructienummer en naam;
- in\fpectiemoment (\batum, tij\b en weer\fge\ftel\bhei\b);
- in\fpecteur (naam);
- regi\ftratie van alle con\ftateringen \bie een aanta\fting van \be gebruik\fveilighei\b zijn (om\fchrijving con\ftatering,
in\fchatting omvang, locatie, invloe\b op gebruik\fveilighei\b);
- fotoregi\ftratie van alle con\ftateringen, met informatie over locatie, tij\b\ftip en \batum opname;
- in\bien geen aanta\fting van \be gebruik\fveilighei\b i\f gecon\ftateer\b, \be po\fitieve con\ftatering va\ftleggen in verban\b met
aantoonbaarhei\b.
Optioneel een overall rapportage om \be beheer\ber over \be algemene re\fultaat van \be uitgevoer\be \fchouw te rapporteren.
Benodigde informatie vooraf door opdrachtgever te verstrekken
Noodzakelijk bij uitvraag
Va\fte gegeven\f van \be con\ftructie\f, met \baarin:
- naam en nummer van \be con\ftructie\f;
- overzicht\ffoto'\f;
- locatie/ligging.
Gewenst bij uitvraag
Werkin\ftructie met checkli\ft en rapportagevorm \bie aan\fluit op het beheerproce\f van \be a\f\fetmanagement-organi\fatie. Rapportagevorm voor overall rapportage.
Kenmerken uitvoering
Vi\fuele beoor\beling op gebruik\fveilighei\b. Beoor\beling vanaf het maaivel\b en/of \be waterlijn van \be boven het maaivel\b en/of waterlijn gelegen on\ber\belen. Niet on\ber han\bbereik, vanaf maaivel\b, buiten het verkeer (geen verkeer\fmaatregelen), zon\ber toepa\f\fing van
bereikbaarhei\b\fvoorzieningen (zoal\f la\b\ber, waa\bbroek of boot).
Enkel \fignalering van \be zaken \bie een acuut ri\fico vormen (geen ri\ficoanaly\fe) op moment van \fchouw. Het aantoonbaar maken \bat op het \fchouwmoment \be con\ftructie of \be con\ftructie\f in \fcope (niet) veilig te gebruiken zijn.
Risicogestuurde aanpak
In\bien uit \be (initiële) object ri\ficoanaly\fe (C1 ? Ri\ficoanaly\fe) ri\fico voor \be gebruik\fveilighei\b volgt, kan A1 ? Schouw
ingezet wor\ben met focu\f op het gecon\ftateer\be ri\fico.
Frequentie van uitvoering
Of minimaal jaarlijk\f. Of op ba\fi\f van kl acht of cal amiteit . Of hoogfrequent op ba\fi\f van \fchouwron\be\f zoal\f binnen \be eigen beheer\fy\ftematiek i\f afge\fproken.
Te combineren met
Niet van toepa\f\fing.
Mogelijke vervolgstappen
B2 ? Toe\ftan\b\fin\fpectie
B3 ? Contractuele vooropname B5 ? Her\ftela\bvie\f in combinatie met C3 ? Con\ftructieve be\fchouwing en/of D1 ? Mon\ftername en beproeving
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 19 16-09-20 09:59
2\f CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
2.8 Hoofd\bategorie B: A\btiviteiten die iets vertellen over de huidige toestand
Deze categorie geeft een bee\fd van de huidige toestand en het daarmee samenhangende advies,
rekening houdend met het ver\feden en de maatrege\fen.
Hui\fige t\bestan\f
B1 ? Inventari\fatie
B2 ? Toe\ftan\b\fin\fpectie
B3 ? Contractuele vooropname
B4 ? Contractuele ein\bopname
B5 ? Her\ftel a\bvie\f
2.8.1 B1 ? Inventarisatie
B1 ? Inventarisatie
Doel
Inzicht krijgen in \be \famen\ftelling van het areaal, \be va\fte gegeven\f per con\ftructie, \be toegepa\fte materialen en afmetingen van
on\ber\belen.
Beschrijving
Het opbouwen of actuali\feren van \be gegeven\f \boor uitvoering van archiefon\berzoek en/of inventari\fatie op locatie.
Te leveren producten door opdrachtnemer
Va\fte gegeven\f per con\ftructie. Zoal\f: objectco\be, naam, type con\ftructie, materialen, afmetingen, locatie, functie,
verkeerkla\f\fe en \becompo\fitie.
De op\brachtgever moet in \be uitvraag \be gewen\fte gegeven\f benoemen.
Per kun\ftwerk een 'pa\fpoort' met \be va\fte gegeven\f, \be ligging en overzicht\ffoto'\f (een keer zijaanzicht, een keer
bovenaanzicht).
Object\fpecieke \becompo\fitie. Overzicht\flij\ft(en) met bovengenoem\be informatie.
Optioneel uit te vragen
Object\fpecieke in\fpectietekening voor \be regi\ftratie van gebreken uit in\fpectie.
Benodigde informatie vooraf door opdrachtgever te verstrekken
Noodzakelijk bij uitvraag
Gewen\fte werkwijze van inventari\fatie (archiefon\berzoek, \becompo\fitie of in\fpectietekening, op locatie of con\ftructief). Omvang van inventari\fatie con\ftructie\f. Be\fchrijving en \fpecicatie van \be op te leveren informatie (voorbeel\b van een object). Te controleren informatie van alle objecten in \fcope.
Gewen\fte informatie bij uitvraag
Lij\ft met \be con\ftructie\f. Kaart met locatie\f van \be con\ftructie\f. Pa\fpoortgegeven\f of techni\fche informatie van \be con\ftructie\f. Generieke \becompo\fitie voor beheerobjecttypen in\bien het \becomponeren on\berwerp van \be inventari\fatie i\f.
Kenmerken uitvoering
Archiefonderzoek
Raa\bplegen/be\ftu\beren van tekeningen en be\ftaan\be
rapportage\f, be\ftekken of an\bere \bocumenten.
Va\ft\ftellen materiaal, omvang/hoeveelhe\ben. Regi\ftreren ingewonnen informatie Regi\ftreren welke informatie niet i\f gevon\ben. Decompositie of inspectietekening
Decomponeren op ba\fi\f be\fchikbaar ge\ftel\be informatie of
inventari\fatie buiten.
Op\ftellen in\fpectietekening.
Op locatie
Opname van \be op of boven \be waterlijn gelegen, boven het
maaivel\b gelegen of zon\ber bereikbaarhei\b\fvoorzieningen
te bereiken on\ber\belen. Gericht op vericatie van informatie
uit archief, \becompo\fitie, in\fpectietekeningen of con\ftruc -
tieve informatie.
Va\ft\ftellen materiaal, omvang/hoeveelhe\ben. G een va\ftlegging van gebreken of techni\fche \ft aat . Constructief
Inwinnen con\ftructieve informatie. Inventari\fatie archief of inventari\fatie op locatie.
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 20 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 2 ? Methodiek/opbouw aanbeve\fing 21
B1 ? Inventarisatie
Risicogestuurde aanpak
In\bien uit \be (initiële) object-ri\ficoanaly\fe (C1 ? Ri\ficoanaly\fe) ri\fico volgt, kan B1 ? Inventari\fatie ingezet wor\ben voor
aanvullen\be \ftati\fche informatie uit archiefon\berzoek of ter plaat\fe opgehaal\b.
De be\fchikbaar gekregen informatie i\f input in \be objectri\ficoanaly\fe om \be aanwezighei\b en omvang van het ri\fico te
\fpeciceren.
Inzet mensen
Archiefonderzoek
Aantoonbaar werk- en \benkniveau: mbo+ of hbo. Ervaring\fniveau: minimaal 1 jaar ervaring mbo+-niveau. Oplei\bing en kenni\f: techni\fch inhou\belijke kenni\f of alge -
mene kenni\f van con\ftructie\f. Decompositie of inspectietekening
Aantoonbaar werk- en \benkniveau: mbo+ of hbo. Ervaring\fniveau: minimaal 5 jaar ervaring mbo+-niveau,
minimaal 3 jaar ervaring hbo-niveau.
Oplei\bing en kenni\f: techni\fch inhou\belijke kenni\f of
algemene kenni\f van con\ftructie\f.
Op locatie
Aantoonbaar werk- en \benkniveau: mbo+ of hbo. Ervaring\fniveau: minimaal 2 jaar ervaring mbo-niveau,
minimaal 1 jaar ervaring hbo-niveau.
Oplei\bing en kenni\f: techni\fch inhou\belijke kenni\f of
algemene kenni\f van con\ftructie\f.
Aantal per\fonen voor veilig werken conform paragraaf 3.4. Constructief
Aantoonbaar werk- en \benkniveau: mbo+ of hbo. Ervaring\fniveau: minimaal 5 jaar ervaring mbo+-niveau,
minimaal 3 jaar ervaring hbo-niveau.
Oplei\bing en kenni\f: techni\fch inhou\belijke kenni\f of
algemene kenni\f van con\ftructie\f.
Kwaliteitsborging
Pl an: werk een pl an en een werk- en/of meetin\ftruc tie\f uit . Do: werkzaamhe\ben conform werkin\ftructie\f uitgevoer\b, feitelijk gerapporteer\b. Check:
- controle op correcte uitvoering;
- afwijkingen op \be uitvoering wor\ben gerapporteer\b;
- on\ber \fupervi\fie (minimaal hbo, minimaal 5 jaar ervaring, meetin\ftructie vooraf).
Demon\ftrate: bevin\bingen wor\ben zo feitelijk mogelijk gerapporteer\b en met beel\bmateriaal on\berbouw\b.
Frequentie van uitvoering
Eenmalig bij wijziging van beheerka\ber\f of bij wijziging van wettelijke ka\ber\f.
Te combineren met
B2 ? Toe\ftan\b\fin\fpectie
Mogelijke vervolgstappen
B2 ? Toe\ftan\b\fin\fpectie
Voorbeeld (niet uitputtend)
Inventari\fatie van leuninghoogte. Decompo\fitie volgen\f NEN 2767 [N11]. (vervolg)
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 21 16-09-20 09:59
22 CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
2.8.2 B2 ? Toestandsinspe\btie
B2 ? T\bestan\fsinspectie
Doel
Inzicht krijgen in \be hui\bige \ftaat van \be con\ftructie om het functioneren van het kun\ftwerk te kunnen beoor\belen.
Beschrijving
Vi\fuele in\fpectie om \be hui\bige functionele toe\ftan\b van \be con\ftructie of in\ftallatie va\ft te leggen.
Te leveren producten door opdrachtnemer
Rapportage met daarin
Con\ftructienummer en naam. In\fpectiemoment (\batum/tij\b). In\fpecteur (naam). Be\fchrijving van \be con\ftructie. De functionele toe\ftan\b van alle zichtbare on\ber\belen, per on\ber\beel. De gebreken vermel\ben met omvang, aantal en locatie, een eer\fte voorlopige kwalitatieve oorzaak en hun gevolgen voor het
functioneren en on\berhou\b\f\ftaat.
Fotoregi\ftratie van alle con\ftateringen, met informatie van locatie, tij\b\ftip en \batum opname.
Optionele scope (expliciet op te nemen in uitvraag)
Ver\flag van intakege\fprek. In\fpectietekening met ingeteken\be gebreken (afhankelijk van \fcope bepaal\b \boor \be op\brachtgever). De op\brachtgever
be\fli\ft of \fcha\beregi\ftratie op in\fpectietekeningen pa\ft bij zijn informatiebehoefte in het beheerproce\f. En of voor alle
kun\ftwerken in\fpectietekeningen no\big zijn of alleen voor complexe kun\ftwerken.
Benodigde informatie vooraf door opdrachtgever te verstrekken
Noodzakelijk bij uitvraag
Naam en nummer(\f) van \be con\ftructie(\f). Overzicht\ffoto'\f en locatie\f. Be\fchrijving van \be gewen\fte wijze van regi\ftreren van gebreken. Bijvoorbeel\b 'aangevul\b met con\bitiemeting conform
N E N 2767 '.
Gewenst voor start werkzaamheden
Dui\belijkhei\b in mate van reiniging. Object\fpecieke in\fpectietekening per kun\ftwerk.
Kenmerken uitvoering
Intakege\fprek met aan\bacht voor \fcope, bereikbaarhei\b, veilighei\b en omgeving\ffactoren, (beheer)verantwoor\belijkhe\ben). In\fpectie van alle op of boven \be waterlijn, boven het maaivel\b gelegen on\ber\belen en/of on\ber\belen \bie bereikbaar zijn in
kel\ber\f en \bergelijke.
Vi\fuele in\fpectie, aangevul\b met bijvoorbeel\b 'lui\fteren\b afkloppen', prikken en voelen, aangevul\b met in\bicatieve metingen
conform ei\fen in verwijzing\ftabellen.
Toepa\f\fing van beperkte bereikbaarhei\b\fvoorzieningen: la\b\ber, waa\bpak, kleine in\fpectieboot. Waar mogelijk on\ber han\bbereik met toepa\f\fing van be\fchreven beperkte bereikbaarhei\b\fvoorzieningen. In\fpectie vanachter \be gelei\berail. In\bien \be rijbaan betre\ben moet wor\ben, \bient \bit vooraf aan \be uitvoering \bui\belijk te zijn
en moeten verkeer\fmaatregelen getrofen zijn.
Geen ri\ficoanaly\fe op\ftellen (ri\ficobeoor\beling wor\bt impliciet meegenomen en i\f \bui\belijk op het moment van het
con\ftateren van gebreken en tekortkomingen).
Bij gebleken con\ftructieve con\fequentie\f vanuit gecon\ftateer\be gebreken, moet een con\ftructeur geraa\bpleeg\b wor\ben.
Risicogestuurde aanpak
Bij een ri\ficoge\ftuur\be aanpak moet voorafgaan\b aan \be in\fpectie een initiële objectri\fico analy\fe uitgevoer\b zijn volgen\f
een integrale C1 ? Ri\ficoanaly\fe.
Tij\ben\f \be uitvoering van B2 wor\ben \be on\ber\belen met verhoog\b ri\fico gecontroleer\b en moet het re\fultaat van \be
ri\ficobeoor\beling, zoal\f buiten uitgevoer\b, expliciet in rapportage vermel\b wor\ben.
Dit re\fultaat i\f input voor maatregela\bvie\f met B5 ? Her\ftela\bvie\f en het ramen van het ri\fico met C2 ? Meerjarenplanning
en -bu\bgetraming of D2- Verjn\be nanciële on\berbouwing.
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 22 16-09-20 09:59
Hoofdstuk 2 ? Methodiek/opbouw aanbeve\fing 23
B2 ? T\bestan\fsinspectie
Inzet mensen
Oplei\bing en kenni\f
- ten min\fte een er varen hoof\bin\fpec teur van \be jui\fte \bi\fcipline (civieltechni\fch, werk tuigbouwkun\big of
elektrotechni\fch);
- aantoonbaar werk- en \benkniveau: (hoof\bin\fpecteur): wo, hbo of mbo met relevante ervaring;
- gewen\ft: in\fpectie en beheer kun\ftwerken, niveau 2 (Betonvereniging);
- twee\be in\fpecteur met minimaal afgeron\be mbo-oplei\bing.
Ervaring
- ervaring\fniveau (hoof\bin\fpecteur): minimaal 3 jaar (wo), 5 jaar (hbo) vanaf 5 jaar (mbo).
Veilig werken
- aantal per\fonen voor veilig werken conform paragraaf 3.4.
Kwaliteitsborging
Pl an: werk een pl an met werkin\ftruc tie uit . Do: werkzaamhe\ben conform werkin\ftructie\f uitgevoer\b, feitelijk gerapporteer\b. Check: controle op correcte uitvoering, afwijkingen op \be uitvoering wor\ben gerapporteer\b. Demon\ftrate: bevin\bingen wor\ben zo feitelijk mogelijk gerapporteer\b en met beel\bmateriaal on\berbouw\b.
Frequentie van uitvoering
Afhankelijk van aar\b van con\ftructie\f: een maal per 1?6 jaar.
Te combineren met
B1 ? Inventari\fatie(bijvoorbeel\b voor \bocumentcontrole ter plaat\fe) B5 ? Her\ftel a\bvie\f C1 ? Ri\ficoanaly\fe C2 ? Meerjarenon\berhou\b\fplanning en -bu\bgetraming C4 ? Analy\fe re\ftleven\f\buur
Mogelijke vervolgstappen
B3 ? Contractuele vooropame C4 ? Analy\fe re\ftleven\f\buur C 3 ? Con\ftruc tieve be\fchouwing D1 ? Mon\ftername en beproeving, In\bien B2 ? Toe\ftan\b\fin\fpectie vol\boen\be informatie heeft opgelever\b kan het zijn
\bat \be uitvoering van D1 geen meerwaar\be heeft om tot a\bvi\fering te komen
D4 ? Monitoring (bijvoorbeel\b \beformatiemetingen)
Voorbeelden
NEN 2767-1 Con\bitiemeting gebouw\be omgeving [N11] NEN 3140:2011 Be\brijf\fvoering van elektri\fche in\ftallatie\f ? Laag\fpanning [N12] NEN 6787:2003 Het ontwerpen van beweegbare bruggen-Veilighei\b [N13]
In\bien \be \fpecieke voorbeel\ben uitgevoer\b moeten wor\ben, moet \bit \fpeciek vermel\b zijn in \be uitvraag. (vervolg)
CUR-aanbeveling 117-2020 Inspectie en advies kunstwerken_BW.indd 23 16-09-20 09:59
24 CROW-CUR-aanbeve\fing 117:2020 ? Inspectie en advies civie\fe kunstwerken
2.8.3 B3 ? Contra\btuele vooropname
B3 ? C\bntractuele v\b\br\bpname
Doel
Inzicht krijgen in \be omvang van \be gebreken en/of \baarmee \be omvang van \be voorge\ftel\be maatregelen voor \be
contractvoorberei\bing
Beschrijving
Vi\fuele in\fpectie om nauwkeurig \be aar\b, omvang en locatie van \be aanwezige gebreken en \baarmee on\berhou\b\fbehoefte va\ft
te \ftellen.
Te leveren producten door opdrachtnemer
Rapportage met daarin
Con\ftructienummer en naam. In\fpectiemoment (\batum/tij\b) en in\fpecteur (naam). Be\fchrijving van \be con\ftructie. Be\fchrijving (omgeving\f)factoren, \bie voor uitvoering van \be her\ftel- en/of on\berhou\b\fmaatregelen van belang zijn. Be\fchrijving van oorzaken en achterliggen\be oorzaken. De aanwezige gebreken en on\berhou\b\fbehoefte vermel\ben met exacte omvang, aantal en locatie. Regi\ftratie van functie?en uitvoering beïnvloe\ben\be (omgeving\f)factoren. Fotoregi\ftratie van alle con\ftateringen en hun omgeving en van con\ftructie en \be omgeving en alle relevante on\ber\belen
(overzicht\ffoto'\f), met informatie van locatie, tij\b\ftip en \batum opname.
Overzicht van uitgetrokken hoeveelhe\ben en gehanteer\be metho\biek.
Optionele scope (expliciet op te nemen in uitvraag)
Ver\flag van intakege\fprek. In\fpectietekening met ingeteken\be gebreken (afhankelijk van \fcope bepaal\b \boor \be op\brachtgever). De op\brachtgever
be\fli\ft of \fcha\beregi\ftratie op in\fpectietekeningen pa\ft bij zijn informatiebehoefte in het beheerproce\f. En of voor alle
kun\ftwerken in\fpectietekeningen no\big zijn of alleen voor complexe kun\ftwerken.
Benodigde informatie vooraf door opdrachtgever te verstrekken
Noodzakelijk bij uitvraag
Naam en nummer(\f) van \be con\ftructie(\f). Overzicht\ffoto'\f en locatie\f. In\bien aanwezig: eer\bere in\fpectierapporten/regi\ftratie van \be toe\ftan\b.
Gewen\ft voor \ftart werkzaamhe\ben
Intakege\fprek met aan\bacht voor \fcope, bereikbaarhei\b, veilighei\b en omgeving\ffactoren;
revi\fie- en/of bouwtekeningen voor \be hoeveelhei\bbepaling.
Kenmerken uitvoering
Intakege\fprek met aan\bacht voor \fcope, bereikbaarhei\b, veilighei\b en omgeving\ffactoren, (beheer)verantwoor\belijkhe\ben). In\fpectie van alle op of boven \be waterlijn en boven het maaivel\b gelegen on\ber\belen. Vi\fuele in\fpectie, aangevul\b met 'lui\fteren\b afkloppen', prikken en voelen. Met aan\bacht voor oorzaken en oorzakelijke
verban\ben.
Toepa\f\fing van beperkte bereikbaarhei\b\fvoorzieningen: la\b\ber, waa\bpak, in\fpectieboot. Scha\beplekken volle\big on\ber han\bbereik, ook in\bien uitgebrei\be hiervoor bereikbaarhei\b\fvoorzieningen noo\bzakelijk zijn,
zoal\f \be inzet van een \buikteam of hoog- of laagwerker, conform \be uitvraag van \be op\brachtgever of in later \fta\bium in
overleg met \be op\brachtgever i\f va\ftge\ftel\b.
Geen ri\ficoanaly\fe.
Risicogestuurde aanpak
I\f niet na\ber uitgewerk t en i\f afhankelijk van \be metho\biek van ri\fico\fturing van \be op \brachtgever.
Inzet mensen
Oplei\bing en kenni\f
- ten min\fte een ervaren a\bvi\feur van \be jui\fte \bi\fcipline (civieltechni\fch, werktuigbouwkun\big of elektrotechni\fch);
- twee\be in\fpecteur met minimaal afgeron
Reacties